Tutorial 2 << Bola >>
Ok, permulaan versi 3 nie agak complicated
Langkah 1
Lightwave 9.6 (modeler)
Langkah 2
Pilih Ball -> tekan 'n'. Ubah Ciri2 seperti dalam gamba rajah.
Langkah 3
Select -> Select Polys -> Pilih beberapa segitiga hingga membentuk pentagon -> Tekan Shift+ Z. Ulang sehingga 12 pentagon
Langkah 4
Select -> Select Polys -> Pilih semua pentagon -> tekan 'q' -> namakan permukaan dan pilih warna.
Hasil
Langkah 5
Select -> Select Polys -> Pilih beberapa segitiga membentuk heksagon -> Shift + Z(untuk me'rata'kan segitiga )
Hasil
Langkah 6
Ulang langkah itu sehingga terhasilnya semua heksagon
Langkah 7
Select -> Select Polys -> Pilih semua heksagon -> tekan 'q'-> ubah warna seperti dalam gamba rajah.
Hasil < Bola petak >
Langkah 8
Hasilkan satu lagi bola -> jadikan bola petak sebagai rujukan -> pilih segitiga dan ubah pada numeric
Langkah 9
Pilih pentagon dan warnakan menjadi warna hitam, dan pilih heksagon menjadi warna putih.
Hasil~~ TADAAAAA!!!!
Disebelah kiri adalah bola petak dan disebelah adalah bola licin(?!).. hehe
wahh hebatnya...x taw la plak bnda2 grafik sebegini...klo wat kartun bleh ke??
ReplyDelete